Dobrý den,
na otázku kdy otevřít spor není úplně jednoznačná odpověď.
U obyčejných zásilek je nejlépe otevřít spor 61 den od odeslání (nikoliv od objednání). Pokud má prodejce nastavenu kratší dobu (obvykle 39 dní), je potřeba požádat o její prodloužení (více zde: https://www.alirecenze.cz/index.php/jak-sledovat-zasilky-z-aliexpress.html)
U doporučených zásilek (začínají R-písmeno – čísla – písmena, nejčastěji CN) můžete otevřít spor dříve, protože po 10tém dni od odeslání by se měla objevit ve sledování České pošty (postaonline.cz) nebo 17track.net, ale dle zkušenosti se spíše objevují 12-14 den. Pokud se i tak neobjeví, můžete buď napsat prodejci o ověření správnosti čísla či případné ztráty zásilky nebo rovnou otevřít spor (na ten reaguji prodejci rychleji). On prověří a doporučí spor zavřít – pokud se již tracking objevil, tak jej můžete zavřít a v případě potřeby znovu v budoucnu otevřít. Pokud ani tato zásilka není doručena po 60ti dnech, můžete i na tuto zásilku spor otevřít.
Prodejci sice smlouvají, ať ještě dále počkáte, že to určitě dojde…. ale většinou je to 50%-50% zda zásilka dorazí nebo už nikdy. V předvánočním čase je však lepší počkat a spor otevírat tak při 70-75 dnech, protože většinou je problém na straně české pošty, která nestíhá odbavovat. Z mé zkušenosti – dnes mi přišly 3 obyčejné balíčky, které byly dle trackingu v ČR od 18-28. listopadu, doručeny byly v rozmezí 54-59 dnů. Jinak 22/11 byl do ČR odeslán doporučený balíček a stále jej nemám, přitom obvykle doporučené zásilky odeslané do ČR jsou v Praze obvykle do týdne. Zatímco mi přišly už 2 balíčky objednávané 22/12, tak na listopadové stále čekám.
Určitě bych ve Vašem případě ještě počkala, případně tak 5-10 dnů před vypršením doby bych požádala o prodloužení lhůty o 30 dnů.